איך עובדת מעלית

אנחנו עולים בהן כמעט בכל יום בלי להקדיש לכך יותר מידי מחשבה, אך רבים אינם יודעים כיצד פועל מנגנון המעלית – אחד הכלים השימושיים ביותר בעולם. המעלית שינתה קושי עצום, שבלעדיה היה ממשיך להתקיים, למעשה בלעדיה לא היינו יכולים בכלל לחשוב על בנייה בקומות גבוהות ולכן מדובר באחת ההמצאות הגדולות בעולם. אז מתי היא הומצאה, איך היא בדיוק עובדת מבחינה מנגנונית ומה קורה שם מאחורי קירות המעלית כשאנחנו עולים למעלה ולמטה בקומות? כל התשובות לפניך. 

איך עובדת מעלית?

אנחנו מכירים אותן מבתי מגורים, עסקים ומשרדים, אך רובנו כלל לא יודעים כיצד עובדת המעלית. המעלית יכולה לשאת משאות כבדים ואנשים קומות רבות, היא עושה זאת בתוך חלל סגור לו אנו קוראים פיר, שמנוע חשמלי נושא באמצעות משקולות כבדות על גבי כבלי פלדה את המעלית מעלה ומאטה בקומות, על פי דרישה. ברוב המעליות יש דלת אוטומטית, שאם אנשים נוגעים בה או שהיא מזהה באזור הדלת גוף מסוים או חפץ, היא נפתחת באופן אוטומטי ולכן היא גם בטוחה לשימוש. 

ההיסטוריה של המעליות

המעליות הקדומות ביותר היו קיימות כבר בשנת 2016 לספירה, הן פעלו באמצעות חבלים ובני אדם היו אלה שהניעו אותן, אך מאז העולם העתיק ועד היום האדם למד כיצד להפוך את הכלי השימושי הזה להעברת משאות לכלי יעיל במיוחד. 

מי שאחראית להאצת הפיתוח של המעליות היא המהפכה התעשייתית, המעלית הראשונה שהופעלה באמצעות כוח הידראולי נבנתה על ידי ויליאם ארמסטרונג בשנת 1845, שמונה שנים לאחר מכן נבנתה מעלית שגם מונעת את נפילת התא כשהחבל נקרע. המצאת המעלית הייתה אחד מהגורמים המשפיעים על התפתחות גורדי השחקים בעולם כולו, בערים שיקגו וניו יורק אחרי המצאת המעלית נבנו גורדי שחקים רבים, ובישראל המעלית הראשונה הותקנה בתל אביב, בבניין ברחוב הרצל שנקרא פסז'. 

אילו סוגי מעליות ישנן? 

ישנם כמה סוגים של מעליות, כאשר המעליות הוותיקות והמוכרות ביותר שמתאימות לבניינים נמוכים הן המעליות ההידראוליות. מעליות נעות באמצעות בוכנות הידראוליות שנמצאות תחת המעלית ומשאבה חשמלית הנמצאת בדרך כלל בחדר מכונות. כשהמעלית עולה, משאבת החשמל דוחסת שמן הידראולי בלחץ גבוה לבוכנה של המעלית, כשהמעלית יורדת המשאבה לא עובדת וההנעה מתבצעת על ידי פתיחה של השסתום החשמלי שתפקידו להחזיר את השמן ההידראולי אל תוך מיכל המשאבה. 

סוג שני של מעליות הוא של המעליות החשמליות, שיכול להתאים לכל גובה וקומה. במעליות אלה מנוע וגיר חשמלי שנמצאים בתוך חדר מכונות מסובבים את גלגל ההינע עליו מלופפים כבלי פלדה. הכבלים מחוברים מצד אחד למשקולת ומצד שני לתא המעלית. כשהמעלית זזה למעלה, גלגל ההינע מסתובב ואז המשקולת יורדת, כאשר היא יורדת הוא נע לצד והמשקולת עולה. המעליות החשמליות יכולות להיות במהירויות שונות, לרוב נראה שהמהירות תקבע על פי גובה המבנה. 

סוג נוסף ומוכר של מעליות הוא MRL שהפופולריות שלו צוברת תאוצה בשל העובדה שלא צריך לבנות עבורו חדר מכונות. בתוך הפיר מתקינים תושבת ייחודית והמעלית עובדת בדומה למעלית החשמלית. עסקים וחברות ואזורים מסחריים זקוקים גם למעלית משא שפותרת בעיות שונות של שינוע סחורה מקומה לקומה. על מעלית משא להיות חזקה במיוחד ולהיות מסוגלת לשאת משאות כבדים. היא יכולה להיות פתוחה או שקופה, ובדרך כלל נראה אותה בין קומות שונות של אזורי המסחר בהם יש תנועה רבה של שינוע. 

 

תוכן עניינים

חנות כלי עבודה

לקבלת פרטים או הצעות מחיר -
צרו קשר והשאירו פרטים